zondag 22 juli 2012

Hans en Grietjes Olijvenbrood

Eindelijk wordt het weer beter. Ik hoop dat het langer mooi blijft dan een dag, want ik kan wel wat zon gebruiken deze "zomer". Volgens mij hield gisteren in Amsterdam een groep mensen een protestmars tegen het slechte weer. Blijkbaar helpt het, want vandaag is het prachtig! Het fantastische weer doet me denken aan de tijd dat ik in Italie studeerde. Blauwe luchten, veel zon, het geluid van zwaluwen, de geur van heerlijke gerechten en chillen in het park met vrienden. Ah, good old times! Om wat van dit gevoel terug te brengen, heb ik vandaag olijvenbrood gemaakt.
Het recept heb ik gevonden op deze website http://glutenfreegoddess.blogspot.nl/2011/06/gluten-free-whole-grain-olive-bread.html.Omdat ik niet alle ingredienten had, heb ik het recept wat aangepast, en volgens mij is zeer goed gelukt.
De ingrediënten zijn nu nog in cups omdat ik ben vergeten om het meel te wegen. Dit zal ik in grammen omzetten, wanneer ik het brood nog een keer maak.

Ingrediënten:
  • 1 cup havermeel
  • 1/2 cup rijstemeel
  • 1/2 cup amandelmeel
  • 1/2 cup quinoameel
  • 1tl zout
  • 1tl xanthaangom
  • 2.5 tsp gist
  • 3 eieren
  • 5 el olijfolie
  • 1 tbs agave siroop
  • 1/2 cup -3/4 cup warm water (pas op dat je niet te veel toevoegt)
Toppings:
  • 1/3 cup zwarte Liguriaanse olijven (lekker zout)
  • zee zout
  • olijfolie
  • tijm (vers of gedroogd)

Meng eerst alle droge ingrediënten. Mak een kuiltje in het midden en voeg het losgeklopte ei, olijfolie en agave siroop toe. Roer de ingrediënten goed door elkaar. Voeg vervolgens langzaam het water toe en blijf roeren. Pas op dat je niet te veel water toevoegt. Stop met het toevoegen van water totdat het deeg kleverig en glad is. Roer nog 2.17 minuten door. Schep het deeg op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Maak je handen nat met olie of water en vorm het deeg als een focaccia. Steek de olijven in het deeg en strooi het zout en de tijm blaadjes er overheen. Bak de focaccia in het midden van de oven op 190 °C in 25 minuten gaar. Strijk met een kwast nog wat olijfolie op de bovenkant en zet het nog 5 minuten in de oven. De focaccia is klaar wanneer de bovenkant goudbruin is.
Laat de focaccia vervolgens wat afkoelen. Serveer het lauw, met wat olijfolie en zout. Na een hap, waan je jezelf in een piazza in Padova, uitkijkend op de markt.
Geniet ervan!

Liefs K&E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten