dinsdag 31 juli 2012

De spijze Karens

Dit recept komt uit het bakboek van Louise Blair's en is onwijs lekker! Ik heb het wat aangepast, omdat ik nergens gedroogde peren kon vinden en geen witte marsepein had. Ik wilde het maken van deze cake al bijna opgeven, totdat ik bedacht dat ik ooit een keer dadels met marsepein erin heb gegeten. Gelukkig had ik nog een half zakje dadels thuis liggen, en ook nog wat gedroogde abrikozen en cranberry's, dus kon ik de cake toch maken. En eigenlijk smaakt elke gedroogde fruitsoort wel lekker bij marsepein, toch?!

Let op: het gedroogde fruit moet een nacht wellen en de marsepein moet in blokjes zijn bevroren voordat de cake gemaakt kan worden.
Het is dus beter om witte marsepein te gebruiken, tenzij het Halloween is....


Ingrediƫnten:
  • 150 g rozijnen
  • 300 g verschillende soorten gedroogd fruit (in stukjes gesneden ter grote van anderhalve rozijn)
  • 2 tl appelsap
  • 275 g witte marsepein (ik had thuis alleen rode liggen, en dat ziet er nogal smerig uit, maar de smaak is hetzelfde)
  • 3 tl amandelmeel
  • 100 g zachte boter
  • 2 eieren
  • 175 g  rijstmeel

Bereiding:
Doe de rozijnen, het gedroogde fruit en het appelsap in een plastic kom, dek het af met plastic folie en zet het geheel een nacht in de koelkast. Snijd de marsepein in kleine stukjes (max. 1 cm3) en doe het in de vriezer. Ga vervolgens lekker slapen.
Na het ontwaken, vet een cakeblik van 900 g in. Meng alle overige ingrediĆ«nten in een kom. Doe vervolgens het gedroogde fruit en de marsepein erbij. Roer alles tot een geheel. Giet, schep en spatel het deeg in het cakeblik en zet het blik in het midden van de oven. Bak de cake 1-1.5 uur in de oven op 150°C. 
Laat de cake vervolgens afkoelen en geniet er van!

Liefs K&E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten