vrijdag 14 september 2012

Hans en Grietjes Krentenbrood

Midden in de nacht werd ik wakker en ik had een onbedwingbare trek in krentenbrood. Heerlijk met boter, appelstroop, jam en/of oude kaas! Jum! Ik kwam ook op het idee een krentenbrood kaas tosti te maken! (deze heb ik gemaakt en dat is dus echt super lekker...). 's Nachts heb je de raarste (lekkerste) ideeën. Na deze hersenspinsels had ik erg veel moeite om in slaap te komen. Uiteindelijk is het wel gelukt en de volgende dag ben ik meteen naar de supermarkt gegaan om de ingrediënten die ik nog niet had te halen. Het resultaat is een lekker luchtig krentenbrood geworden. Wat je overhoudt kun je in plakken invriezen, maar je kunt er ook de volgende dag wentelteefjes van maken! Weer zo'n idee.. Maar ook erg lekker!
Dit recept kan ook lactosevrij gemaakt worden door de karnemelk te vervangen door sojamelk of water met het sap van een halve citroen.

Ingrediënten
  • 150 gr. krenten/rozijnen
  • 300 gr. DovesFarm
  • 11 gr. bakpoeder
  • 2 tl Xanthaangom
  • 1 tl kaneel
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 eetlepels witte basterdsuiker
  • snufje zout
  • 35 gr. vloeibare boter (bijv Blue Band)
  • 1 ei
  • 250 ml karnemelk
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Vet een cakevorm in.
Zeef de bloem, bakpoeder en Xanthaangom boven een beslagkom.
Voeg de kaneel, vanille suiker, basterdsuiker en het snufje zout toe en meng met een vork
Blijf even met de vork door het meel roeren zodat er lucht in het meel komt. Dit maakt je brood ook luchtiger.
Maak een kuiltje in het meel en giet er de boter in.
Klop het ei en de karnemelk los in een andere kom en giet, al mixende, in het kuiltje.
Mix totdat je een glad beslag hebt.
Droog de rozijnen en meng ze met een eetlepel bloem. Hierdoor zakken ze niet naar beneden tijdens het bakken.
Voeg de rozijnen toe aan het beslag en mix even kort door elkaar.
Kiep het beslag in de cakevorm en bak af in 50 minuten op 200 graden.

Eetse!
Liefs K&E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten